8 tips die helpen bij zwangerschapssuiker en tevens diabetes type 2

32 week 5 juni 2017

 

 

 

Zwangere vrouwen met zwangerschapssuiker worden vaak verkeerd voorgelicht!

Je hoeft geen honger te lijden als je zwangerschapssuiker hebt en kunt zelfs vele heerlijke gerechten eten. Wil je weten wat je eraan kunt doen, zodat de zwangerschapssuiker verdwijnt? Dat de bloedsuikerspiegel stabiel en op lage, gemiddelde waarden blijft hangen?

Er zijn twee verschillende soorten en wanneer het voeding gerelateerd is, kan ik je helpen.

Het kan zijn dat je voor je zwangerschap geen last had van diabetes of suiker, maar nu ineens wel. Je lichaam kan het nu met al die hormonen niet goed meer reguleren. Wanneer het voeding gerelateerd is, kan ik je door middel van een dieet met heerlijke goed vullende recepten helpen. In sommige gevallen heeft je lichaam het zo zwaar met al die hormonen, dat zelfs een ander voedingspatroon niet helpt. Dan kan ik je niet helpen.

Ik vind het schrikbarend om te zien wat zwangere vrouwen te horen krijgen als ze zwangerschapssuiker blijken te hebben en op dieet moeten. Het internet staat er vol mee dat vrouwen er alles aan doen om zich aan het dieet te houden en dat het ze maar niet lukt om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Daarnaast hebben ze de hele dag honger en voelen zich daardoor niet fijn.

Honger hebben is wel het laatste wat een zwangere vrouw zou moeten hebben. Ze worden volgens mij helemaal verkeerd voorgelicht!

Ik zie vooral de adviezen; minder boterhammen op een dag. Kleinere porties. Minder grote porties rijst of aardappelen. Lightdranken in plaats van normale dranken.  Ik schrik hier enorm van, want al deze dingen die ze hierboven opgeven als adviezen, zijn allemaal suikerrijke, snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel zeker gaan laten stijgen. Als ik vele reacties van zwangere vrouwen hoor en lees op forums, dan klagen ze vooral dat ze hun bloedsuikerspiegel maar niet onder controle krijgen en dat ze constant honger hebben.  Dit is zeer logisch!!! Ze krijgen het advies om maar hele kleine hoeveelheden te eten, waardoor ze honger blijven houden. Een zwangere vrouw mag van mij per definitie geen honger lijden. Ze moet zichzelf en een kind voeden! Dit kan gewoon echt niet! Daarnaast is het ook logisch dat ze honger hebben, omdat ze allemaal suikerrijke voeding eten en drinken. Suiker heeft het verslavende effect, dat je er al snel meer van wilt. Want de bloedsuikerspiegel schiet super snel omhoog en ook weer omlaag. En als het snel omlaag schiet, heb je al heel snel weer honger. Dit doen suikerrijke producten. Kortom, deze adviezen werken niet!! Ik eet super gevarieerd en heerlijke maaltijden iedere dag. Ik eet best grote porties en zit altijd vol. Ik voel me helemaal verzadigd na een maaltijd. Mijn lichaam heeft gekregen wat het nodig heeft en ik heb mezelf en mijn kindje daarmee hetgeen kunnen geven dat nodig was. En daarbij is mijn bloedsuikerspiegel constant stabiel en op lage perfecte waarden.

Ik ben zelf zwanger, gespecialiseerd en vooral gepassioneerd over voeding en wat dat met ons lichaam doet. Ik kreeg zelf een tijdje geleden te horen dat ik een foute glucoseuitslag had en dus zwangerschapssuiker zou hebben. Hierdoor moest ik dagelijks vier keer glucose prikken om dit te meten. Dit heeft mij enorm veel extra informatie verschaft over voeding en wat dat met ons lichaam doet.

Ik kreeg zelf te horen dat ik zwangerschapssuiker had.

Meteen bleek uit deze uitslagen dat ik door mijn gezonde en suikervrije eetpatroon een stabiele bloedsuikerspiegel heb. Mijn waarden zijn juist perfect en laag.

Maar hoe kan het dan toch dat er zwangerschapssuiker bij mij is geconstateerd? Dit komt doordat wanneer ik wel een keer suikers/snelle koolhydraten eet, mijn suikerspiegel omhoog schiet en dit nu in mijn zwangerschap met al die hormonen niet goed kan reguleren.

Wanneer ze willen meten of je zwangerschapssuiker hebt, doen ze een glucosetest door middel van een suikerdrankje dat je moet drinken, waardoor bij mij alle alarmbellen gingen rinkelen. Ik eet, drink nooit zoveel suiker in één keer. Ik werd er ook echt super misselijk van.

Mijn lichaam heeft dus nu moeite in de zwangerschap, maar ik heb het helemaal onder controle doordat ik precies weet wat ik wel en niet mag eten. Ik heb me jaren verdiept in gezonde voeding en wat voeding met ons lichaam doet. Ik heb hier eerder ook al een boek over geschreven ”Echte voeding”. Deze kennis is nu mijn voordeel en ik wil daar zoveel mogelijk anderen mee helpen. Ik spreek uit eigen ervaring en kan het niet aanzien dat andere zwangere vrouwen het zo moeilijk hebben, terwijl dat niet persé hoeft. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Het zal nooit 100% bij iedereen werken. Iedere persoon en lichaam is uniek.

Ik wil ook nog even extra het belang van een vetarm plantaardig dieet benoemen. Er blijkt steeds meer informatie te komen, dat een dierlijk voedingspatroon kan leiden tot diabetes. En dat wanneer men overstapt op een vetarm plantaardig dieet, de diabetes al heel snel verdwijnt. Ik eet zelf dan ook plantaardig en dus suikervrij.

Hieronder wil ik extra tips met je delen, waarmee je de bloedsuikerspiegel kunt reguleren. Met een vetarm plantaardig dieet kun je diabetes voorkomen (behalve wanneer het zwangerschapsdiabetes is en het puur aan de hormonen ligt), maar die fase ben je hier dus al voorbij.

8 tips om de bloedsuikerspiegel te reguleren:

Tip 1:

Het is super belangrijk wanneer je zwangerschapssuiker hebt of diabetes type 2 om geen suikers of snelle koolhydraten eten. Geen en dus niet minder! Ik lees overal de adviezen dat je minder boterhammen, minder rijst, minder aardappelen, dit en dat, maar dan blijf je in de snelle suikers hangen. Geen wonder dat al die zwangere vrouwen klagen over extreme honger de hele dag door en dat ze de glucose maar niet onder controle krijgen.

Tip 2:

Eet voeding met een lage GL-waarde. Voeding die op de lage glycemische index staat en laat alle voeding staan die een hoge GL-waarde hebben. De glycemische index geeft aan hoe snel je bloedsuikerspiegel ervan stijgt. Brood, rijst en aardappelen zijn voorbeelden van voeding met een hoge GL-waarde. En dan niet te spreken over kant en klare vruchtensappen, frisdranken en lightdranken.

Tip3:

Beweeg zoveel mogelijk. Doe dit vóór je eten en ook weer ná je eten, zodat de bloedsuikerspiegel stabiel of laag blijft.

Tip 4:

Drink zoveel mogelijk water. Het liefste alleen maar water. Water met citroen is ook extra goed, want dit werkt ook bloedsuiker verlagend. Wil je toch liever iets warms drinken, drink dan groene thee met citroen. Ga absoluut geen frisdranken drinken en al helemaal geen lightdranken. De zoetstoffen in alle lightproducten blijken nog veel schadelijker te zijn dan gewone suikers.

Tip 5:

Eet zoveel mogelijk bloedsuikerverlagende voeding.

Tip 6:

Ga niet minder eten en ga geen honger lijden! Eet gewoon anders. Volg deze voedingstips en je komt al uit op super gezonde gerechten die jou honger meteen verzadigen. Het hongergevoel zal verdwijnen en je zult je zoveel beter voelen. Sowieso doordat de suikers niet meer inspelen op je hongergevoel maar ook op je gemoedstoestand. En daardoor heb je minder last van stemmingswisselingen. Door dit eten krijg je ook veel meer energie. En dat kun je wel gebruiken wanneer je zwanger bent. Daarnaast help je je lichaam om kleinere porties per keer te eten, zodat je lichaam het minder zwaar heeft om het te verwerken. Eet dus niet te grote porties in een keer. En hierbij heb ik het vooral over zware maaltijden. Ik eet echt veel en grote porties en heb geen één keer honger! En het belangrijkste is dat mijn bloedsuikerspiegel laag en stabiel blijft. De gerechten die ik eet, zijn vaak ook vrij licht verteerbaar.

Ik wil hier wel nog even extra benoemen, dat als je gewend bent dagelijks veel suikers te eten, dan moet je lichaam hier even van ontgiften. Hierdoor kun je je juist de eerste drie dagen even wat minder voelen. Maar zet vooral door. Zie het als iets goeds. De resultaten erna, zullen je doen verbluffen. Jij helpt je lichaam nu en je lichaam helpt jou weer. En dit alles werkt door op je kindje.

Tip 7:

Pas op met fruit, want hier zitten ook veel suikers in. Eet alleen bepaald fruit en in combinaties waardoor de bloedsuikerspiegel niet stijgt. Een voorbeeld hiervan is om zoet altijd te combineren met vetten en/of eiwitten. Bepaalde voeding met suikers waaronder fruit mag je dus wel, maar minder en op een andere manier. Ik eet zeker nog dagelijks fruit, maar dus altijd gecombineerd.

Bonus tip 8:

Eet zoveel mogelijk vetarm en plantaardig om verdere ontwikkeling van diabetes te voorkomen en het terug te draaien, zodat het ook na je zwangerschap wegblijft. Al die extra vetten in dierlijke voeding blijven in je aders hangen, waardoor de suikers die je inneemt, nergens naartoe kunnen en niet worden opgenomen. Waardoor de suikers extreem lang in je bloed rond blijven gaan. Dit is niet goed voor je. Dit zorgt voor de hoge bloedsuikerwaarden en je lichaam die maar geen raad weet met de overschot aan suikers.

Wanneer je al deze tips volgt, zal jouw bloedsuikerspiegel laag en stabiel blijven. Je zult versteld staan van de mooie glucosewaardes. Je lichaam heeft het nu gewoon een stuk zwaarder nu je zwanger bent en op deze manier kun jij je lichaam helpen. Doordat je bloedsuikerspiegel nu stabiel is, zijn er geen complicaties voor jou en je baby. Dit vond ik zelf een heel fijn gegeven. Ook dat de bevalling daardoor minder complicaties heeft en je, tenminste als er geen andere problemen zijn, bij je verloskundige kan blijven in plaats van naar de gynaecoloog en ziekenhuis doorverwezen wordt.

Het verschil tussen zwangerschapssuiker en diabetes type 2 is, dat zwangerschapssuiker tijdens de zwangerschap ontstaat en dit ook meestal weer stopt wanneer je bevallen bent. In enkele gevallen verandert het nadien in diabetes type 2.

Deze tips en al deze voedingsadviezen werken dus ook bij diabetes type 2. Het heeft beiden met de bloedsuikerspiegel te maken en je lichaam die de glucose en insuline moeilijk kan reguleren.

Dus overal waar tips staan en verwezen wordt naar de zwangerschapssuiker, geldt dat ook voor diabete type 2.

Vanaf nu hoef jij je niet langer meer uit te hongeren. Het kan zijn dat je je hele voedingspatroon even om moet gooien, als je niet gewend bent dit voedsel te eten, maar dit is maar voor even. Als je dit tot het einde van je zwangerschap volhoudt, kun je hoogstwaarschijnlijk na de bevalling meteen weer verder op je oude voedingspatroon. Alhoewel dit voedingspatroon super gezond is en het jou ook nog helpt in je kraamtijd en daarna. Alles wat je eet en drinkt komt ook in je borstvoeding terecht en je kunt je kindje hier nog heel veel mee helpen. Plus een extra voordeel is dat je eventuele extra zwangerschapskilo’s er ook zo afvliegen.

Wil je weten welke gerechten je allemaal kunt eten? Hoe je voedingspatroon er dan op een dag uitziet? Dan kan ik je helpen! Ik heb namelijk een gratis recepten mini-cursus ontwikkeld speciaal gericht op zwangerschapssuiker/diabetes. Daar ga ik dieper in op al deze bovenstaande tips en krijg je uitgebreide info hoe je dit probleem kunt aanpakken en omdraaien. Daarbij krijg je ook 7 voorbeelddagen met wat je precies de hele kunt eten om je controle weer terug te krijgen en een bonusdag met extra gezonde heerlijke snacktips.

Meld je hier gratis aan

Ken je anderen die hier heel veel aan zouden hebben? Deel dit blog dan meteen! 

Disclaimer:  Ik ben geen arts, gediplomeerde voedingsdeskundige of dietist. Ik spreek uit mijn eigen ervaringen. Dit blog en de mini-cursus zijn bestemd om uw kennis te vergroten. Bij twijfel overleg altijd met uw arts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>